GEO, het broertje van SEO, treedt uit zijn kinderschoenen

Generative Engine Optimization(GEO) is het nieuwe buzz word.

In een tijdperk waar meer en meer informatie gevonden wordt via AI, beginnen bedrijven te beseffen dat het belangrijk wordt om via platformen als ChatGPT, Claude, Gemini, etc. ook gevonden te worden. 

SEO had een duidelijke focus, een hoge ranking krijgen binnen search engines om website bezoeken te converteren. GEO pakt het anders aan, het doel is om je website informatie vermeld te krijgen door AI als bron referenties. Bekijk het als volgt, als iemand aan ChatGPT vraagt “Wat is de beste CRM op de markt?”, dan zorgt GEO dat jouw website in het antwoord vermeldt wordt en niet een link die tussen tientallen anderen staat in het zoek overzicht van Google.

Hoe past GEO binnen een business website dan?

GEO veroorzaakt een duidelijke change in website content en visibiliteit voor bedrijven.

Vandaag de dag is AI reeds verantwoordelijk voor 6.5% van al het organisch verkeer op websites en de projectie is dat dit naar 14% klimt tegen Q2 2026. Als je dan ook weet dat Google AI antwoorden in 13% van alle zoekopdrachten getoond wordt reeds, dan is het tijd om mee te evolueren.

Fundamentele verschillen tussen SEO en GEO

  • Primaire doelstelling
    Waar SEO zich focuste op een hoge ranking binnen zoekmachines, mikt GEO erop om jouw website content vermeld te krijgen door AI antwoorden.

  • Succes bepalingen
    Het succes van SEO kan je duidelijk meten aan de hand van ranking, organisch verkeer en conversies. GEO pakt dit anders aan, hier wordt er gekeken naar de vermeldingsfrequentie en aanwezigheid binnen AI antwoorden alsook de brand positionering binnen antwoorden ten opzichte van de vraagstelling.

  • De structuur van je inhoud
    SEO wou gebruikers doorheen je website laten navigeren om zo meer conversies te genereren door relevantie content te blijven aanbieden. GEO verkiest actuele en gestructureerde inhoud die eenvoudig geïnterpreteerd en geciteerd kan worden

  • Technische impact
    De scorebepaling van SEO werd beinvloed door snelheid, responsiviteit van je website en interlinking.  GEO legt de nadruk op schematische structuur, relaties en duidelijke data structuren.

Waarom moet je als bedrijf er nu rekening mee beginnen houden?

Moest je hierboven het gemist hebben, het is een big business aan het worden. Onderzoek heeft aangetoond dat AI antwoorden met bron referenties een veel hogere conversie ratio kennen dan traditioneel zoekmachine resultaten.  ChatGPT alleen al ziet meer dan 10 miljoen vragen per dag, waardoor het reeds meer opzoekingswerk verricht dan Bing. Eerste onderzoeken tonen aan dat bedrijven die AI geoptimaliseerde inhoud aanbieden, een stijging tot 30% op interacties en conversies waarnemen.

In de Verenigde Staten hebben reeds 65% van de marketing bedrijven hun strategieën aangepast om rekening te houden met AI genereerde content. Er moet belang gehecht worden aan zowel SEO als GEO. Bedrijven die GEO compleet gaan negeren, beginnen visibiliteit te verliezen naarmete zoekopdrachten meer beginnen te diversifieren tussen verschillende zoekmachines en AI tools.

Niet elke business heeft baat bij GEO. Net zoals in andere vormen van marketing is je marketing strategie en kanalen nog altijd bepaald door je doelgroep. Een familiaal dorpsrestaurant zal meer visibiliteit en omzet realiseren op een jaarlijkse braderij dan het recept van een gerecht door ChatGPT vermeld te krijgen.

De do’s van GEO

Content opbouw is cruciaal voor GEO. AI is nog altijd machine (logisch) gedreven en hecht dus een groot belang aan schematische composities in een Q&A stijl waar het data eenvoudig kan uit extraheren en/of capteren.

Taalgebruik en conversationele teksten zijn reflecteren het gebruik van AI door mensen en op die manier kunnen deze tools ook snel jouw content linken aan de vraagstelling.

Knowledge is power, als je claims maakt, moeten zijn onderbouwd en meetbaar zijn. Autoritaire data die verifieerbaar is, krijgt door AI automatisch een voorkeur.

Antwoord eerst, leg uit later. Geef een antwoord op de vraag in het begin van de tekst en staaf daarna je claim met diepgaande expertise en inzichten.

Bronvermeldingen, citaten van relevante bronnen en statistieken verhogen de visibiliteit binnen AI antwoorden tot wel 40%.

Een duidelijke en schematische structuur met gemakkelijk te verwerken informatie kan door LLM’s eenvoudig opgenomen worden binnen de context.

Technische ondersteuning door een FAQ pagina voor producten, reviews of schema’s helpen AI om een beter beeld te krijgen van de inhoud.

AI houdt van up-to-date informatie, werk daarom regelmatig je inhoud bij en vermeld een “Laatst bijgewerkt op” regel binnen je content.

 

Verlies de gewone bezoeker niet uit het oog! Desondanks AI belangrijker wordt, is het nog altijd de interactie met de bezoeker die je uiteindelijk wilt bekomen. We willen graag dat AI de bezoeker naar onze site brengt, maar de bezoeker moet de inhoud ook nog relevant en interpreteerbaar vinden.

De dont’s van GEO

GEO is niet SEO, er wordt belang gehecht aan authenticiteit, geloofwaardigheid en vertrouwen. Het draait niet om het hoogst aantal keywords in je tekst te verwerken.

Prop je teksten dus niet vol met keywords, de populaire AI tools van vandaag noemen niet voor niets taalmodellen. Ze werken op natuurlijk taalgebruik. Praat zoals je bent en vermijd zinnen vol buzzwords.

Generieke en herhaalde informatie die iedereen al doet, gaat door AI niet opgenomen worden, want het zit er al in. AI verkiest originele inzichten of vernieuwde informatie die een toegevoegde waarde biedt aan content die het reeds kent.

Vermijd eindeloos lange teksten waar ergens diep vanbinnen het antwoord verscholen zit dat Filip, met zijn 3 masters de tekst 2 keer gelezen heeft, eindelijk gevonden heeft. 

Maar het belangrijkste van allemaal

Negeer de standaard SEO regels niet. GEO heeft misschien wel andere prioriteiten en noden, de fundamentele waarden die binnen SEO scoren zijn nog altijd belangrijk. Performantie, ondersteuning voor alle soorten schermen en doorzoekbaarheid zijn nog altijd kritieke punten voor elke website.

Wat zijn nu effectief de tips die je wilt meekrijgen?

  • Als je een blogpost of informatie pagina maakt, verwerk er minstens 2/3 statistieken in en vergeet geen bronvermelding
  • Citeer experten en autoritaire figuren
  • Maak gebruik van gemakkelijk interpreteerbare schema’s en/of FAQ’s die AI eenvoudig kan verwerken
  • Korte en duidelijke content die een antwoord biedt op de context
  • Hou informatie up-to-date
  • Met de grote diversiteit van AI-tools en platformen, diversifieer je aanbiedingsstrategie van content. 
    • Video’s met en zonder scriptie
    • Informatie op hubs als Reddit wordt zeer vaak gebruikt door AI
    • PDF documenten met schema structuren worden veel geindexeerd
    • podcasts en audio boeken

Wil je graag meer weten over GEO en/of SEO?

Laat het ons weten. We gaan graag met jou in gesprek om te adviseren van hoe jij meer en betere conversies kan realiseren.